“Goede afstemming is motor van succes elektrische trucks”

Familiebedrijf Schotpoort Connect heeft als logistiek dienstverlener dagelijks 2 elektrische vrachtwagens (trekker en oplegger) op de weg die een vast traject rijden van 500 km per dag. het bedrijf heeft daarnaast ook vier elektrische vrachtwagens voor ritten van ongeveer 250-350 km per dag en 20 e-bestelbussen. Alle personenauto’s zijn ook elektrisch. Ze zijn daarmee één van de koplopers in Nederland wanneer we het hebben over elektrisch vrachttransport.

Afscheid nemen van diesel door subsidie

De afstemming tussen een transportbedrijf en de klant is hierbij enorm belangrijk, met als gezamenlijke wens: geen diesel meer. Seesing vertelt: “Klanten willen graag dat we een rol spelen in duurzaam transport. Wij onderschrijven dat met onze ambities op de CO2-prestatieladder. RVO maakt het mogelijk dat we via de Aanschaf subsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) en de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) de boel in gang hebben kunnen zetten”

Samen met de klant de stap zetten

Seesing geeft aan dat hij merkt bij Schotpoort Connect dat het helpt om open het gesprek met klanten te voeren. “Elektrisch rijden heeft een meerprijs. Vooral bij een truck is dat serieus. Daarover voeren we het gesprek met onze opdrachtgevers. Zo ontstaat er ruimte om samen de stap te zetten.”

Geen subsidie? Geen aankoop

Het is dezelfde openheid waarmee Schotpoort in gesprek is gegaan met RVO over de AanZET-subsidie. “Bij de aanvraag hebben we gesproken over de voorwaarde dat als we de subsidie niet kregen, we dan van de koop mochten afzien. Dat was een belangrijke. Een klant van ons gaf overigens aan dat ook die dan met ons wilde kijken hoe we die stap toch konden realiseren.” Accountantskantoor Stolwijk Kelderman, aangesloten bij kwaliteitskoepel SRA en vaste adviseur van Schotpoort Connect, ondersteunde bij dit proces met de klant.

De kijk op subsidie is positief veranderd

Seesing geeft eerlijk aan dat zijn kijk op de subsidie in positieve zin is veranderd. “Ik dacht eerst: het is veel te weinig. Maar je moet ook met een bril naar de toekomst kijken. Als je nu ziet wat eraan komt qua wet- en regelgeving, dan is deze subsidie een mooi instrument. Denk bijvoorbeeld aan de vrachtwagenheffing en de CO2-beprijzing, Ik snap ook dat de subsidie door deze nieuwe regelingen met de jaren wordt afgebouwd.”

Bron: RVO